Італійський археолог уточнив дату виверження Везувію, що погубив Помпеї

Калабрия - административный регион в Италии

СОММА-ВЕЗУВИАНА (Неаполь), 28 окт — РІА Новини, Сергій Старцев. Відомий італійський археолог, професор Неаполітанського університету Suor Orsola Benincasa Антоніо Де Сімоне, багато років присвятив розкопки в Помпеях, переконаний, що сучасна датування загибелі цього античного міста не відповідає дійсності.

Відповідно до загальноприйнятої версії, яка базується на «Листах» очевидця катастрофи — давньоримського письменника Плінія Молодшого, Помпеї були поховані під шаром вулканічного попелу під час виверження Везувію 24 серпня 79 року. У своїх листах до історика Тациту він докладно описує обставини загибелі свого дядька — автора знаменитої «Природній історії» Плінія Старшого, який прибув на місце стихійного лиха, щоб спостерігати рідкісне природне явище.

«Цілком природно, що свідоцтва Плінія Молодшого, в тому числі і дата виверження Везувію, довгий час не піддавалися сумніву. Проте в ході багаторічних розкопок ми з колегами утвердилися в думці, що найбільш вірогідною датою загибелі міста є 24 жовтня», — розповів Де Сімоне РИА Новости.

У той фатальний день 79 року над кратером вулкана піднявся гігантську хмару вулканічного попелу, яка повністю накрило Помпеї, а також міста Геркуланум і Стабія. Під багатометровим шаром вулканічного грунту виявилося безліч об’єктів органічного походження, в тому числі тіла загиблих людей і тварин. Згодом вони зотліли і залишили після себе порожнечі, які були виявлені в ході розкопок. Більше ста років тому археологи почали заливати їх гіпсовим розчином, і таким чином отримали точні зображення загиблих, а також належали їм предметів.

«Займаючись створенням гіпсових відливок, ми звернули увагу на те, що одягу загиблих були зроблені з щільного, товстої тканини, ніяк не відповідає спекотної серпневої погоду. Потім у нас з’явилися й інші факти, які підтверджували гіпотезу про те, що виверження сталося восени. Зокрема, було встановлено, що трагічні події сталися, коли збір винограду вже був завершений. Крім того, з’ясувалося, що в кошиках з фруктами тоді перебували гранати, волоські горіхи і грона горобини, які не могли дозріти в серпні», — зазначив Де Сімоне.

Археолог підкреслив у цьому зв’язку, що оригінал «Листів» Плінія Молодшого не зберігся, і історики спиралися у своїх роботах на більш пізній манускрипт. Однак в інших списках цього класичного твору епістолярного жанру в якості дати виверження Везувію згадується «дев’ятий день перед листопадовими календами», тобто 24 жовтня. «Так що, швидше за все, Помпеї загинули як раз в ці дні 1936 років тому», — констатував вчений.

В даний час Де Сімоне займається новим масштабним проектом, який італійські археологи реалізують спільно з колегами з Токійського університету. У містечку Сомма-Везувиана біля підніжжя грозного вулкана ще в 1929 році були виявлені фрагменти стіни давньоримської вілли, проте коштів для проведення розкопок тоді не знайшлося. І тільки в 2002 році вчені почали тут свої дослідження.

«Ми зіткнулися з воістину унікальним об’єктом — величезною античної віллою II століття, яка була зруйнована в результаті виверження Везувію 472 року. Зараз площа наших розкопок складає 2 тисячі квадратних метрів, і, судячи з усього, це лише п’ята частина всієї споруди. Ми вже знайшли тут мармурові колони, добре збереглися мозаїки і цікаві розписи III століття, а також кілька скульптур епохи Августа, в тому числі чудову статую Діоніса. Присутність зображення грецького бога виноградарства й виноробства, очевидно, пояснюється тим, що вілла була центром великого аграрного господарства, яке, за нашими розрахунками, виробляло близько 100 тисяч літрів вина на рік», — розповів Де Сімоне.

За словами археолога, від розкопок на віллі в Сомма-Везувиана слід очікувати ще багато цікавих сюрпризів. «Вивчивши цей унікальний історичний пам’ятник, ми зможемо уявити собі, як люди жили в цих місцях незабаром після катастрофи 24 жовтня 79 року», — підсумував професор. Не виключено, що найближчим часом частина цієї пам’ятки античності буде відкрита для відвідин туристами.